مصرف فست فودها با افزایش وزن کودکان پیش دبستانی ارتباط دارد

14فوریه 2020 - براساس یک مطالعه ی جدید که در مجله Pediatric Obesity منتشر شده است، بین مقدار فست فودهایی که کودکان در سنین پیش دبستانی مصرف می کنند و احتمال اضافه وزن یا چاقی آنها، رابطه ی مستقیمی وجود دارد.

بنا بر اعلام مراکز کنترل و پیشگیری از بیماریها ، تقریباً 25 درصد از کودکان 2 تا 5 سال در ایالات متحده یا دارای اضافه وزن هستند و یا چاق می باشند، این شرایط خطر بسیاری از مشکلات جسمی و روانی در دوران کودکی- از جمله بیماری کبد چرب، دیابت نوع 2 و افسردگی- را افزایش می دهد.

پرفسورEmond ، نویسنده ی اول این مقاله و استادیار علوم داده های زیست پزشکی و متخصص کودکان در دانشکده پزشکی Geisel در دارتموث گفت: اکنون ما بر اساس نتایج مطالعات خود و سایر محققان دریافته ایم که کودکانی که در این بازه زمانی بسیار مهم در اوایل زندگی، در مسیر افزایش وزن قرار می گیرند، با اضافه وزن یا چاقی وارد دوره ی بلوغ و حتی بزرگسالی می شوند و این باعث می گردد که با افزایش سن، عوارض عمده ای، سلامتی آنها را تهدید کند.

تحقیقات قبلی نشان داده است که مصرف فست فودها در بین کودکان متداول است- تقریباً یک سوم از کودکان ایالات متحده روزانه فست فود مصرف می کنند- و  بین مصرف فست فودها و داشتن اضافه وزن یا چاقی کودکان، ارتباطی وجود دارد. اما هنوز مشخص نبود که آیا خوردن فست فود به طور مستقل، به افزایش وزن بیشتر در چنین سنین پایینی کمک می کند یا خیر.

در تلاش برای تعیین این موضوع، محققان به مدت یک سال گروهی متشکل از بیش از 500 کودک در سنین پیش دبستانی (3 تا 5 سال) و خانواده های آنها را در جنوب نیوهمشایر تحت نظارت قرار دادند. قد و وزن كودكان در آغاز و پايان مطالعه اندازه گيری شد. والدین فرکانس هفتگی مصرف فست فودها توسط فرزندانشان را - از 11 رستوران فست فود زنجیره ای - در شش نظرسنجی آنلاین که در فواصل دو ماه انجام می گردید، گزارش دادند.

محققان دریافتند که در ابتدای مطالعه، حدود 18 درصد از کودکان دارای اضافه وزن و تقریبا 10 درصد چاق بودند. نکته مهم این است که حدود 8 درصد از کودکان در طی این دوره ی یک ساله، به وزن بالاتری رسیدند.

 پرفسور Emond توضیح داد: بر اساس نتایج این تحقیق، فست فودها به خودی خود به طور منحصر به فرد در افزایش وزن کودکان در این سنین نقش دارند. برخلاف تحقیقات گذشته، ما قادر به تنظیم نتایج برای سایر عوامل- مانند ورزش و زمان نشستن در برابر صفحه نمایش- بودیم، که احتمالاً می تواند این رابطه را توضیح دهد.

پرفسور ادموند گفت: یافته های این تحقیق باید برای آگاهی افرادی که دستورالعمل ها و سیاست ها را تدوین می کنند، بمنظور یافتن راه هایی برای کاهش قرار گرفتن کودکان در معرض بازاریابی فست فودها و برای حمایت از والدینی که ممکن است برای اتخاذ رفتارهای غذایی سالم تر برای فرزندان خود در چالش هستند، مورد استفاده قرار گیرد.

منبع:

Pediatric Obesity.doi.org/10.1111/ijpo.12602.

https://www.news-medical.net/news/20200214/Study-shows-link-between-fast-food-intake-and-weight-gain-in-preschoolers.aspx